Stanowisko partii Zieloni wobec kampanii ZTM „#oswajamypodróże”

Administracja
0




Pod koniec listopada 2025 roku partia Zieloni przedstawiła oficjalne stanowisko dotyczące kampanii informacyjno-marketingowej „#oswajamypodróże”, realizowanej na przystankach komunikacji miejskiej w Warszawie. Pismo zostało skierowane do Urząd m.st. Warszawy oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.

W swoim stanowisku Zieloni odnieśli się do celów kampanii, wskazując, że inicjatywy mające na celu podnoszenie świadomości pasażerów i kształtowanie dobrych nawyków w komunikacji zbiorowej są istotne z punktu widzenia komfortu użytkowników transportu publicznego. Jednocześnie partia zwróciła uwagę na zastosowaną formę przekazu.

Zastrzeżenia Zielonych dotyczyły w szczególności użytych haseł, takich jak „Nie bądź żółwiem, zdejmij plecak”, „Nie bądź świnią, zachowaj czystość” czy „Nie bądź kurą, nie hałasuj”, a także zestawień sylwetek ludzi z wizerunkami zwierząt. W ocenie autorów stanowiska taki przekaz może być odbierany jako utrwalający niekorzystne stereotypy dotyczące zwierząt oraz potencjalnie stygmatyzujący, mimo że nie musi być to intencją twórców kampanii.

W dokumencie podkreślono również rosnącą wrażliwość społeczną w zakresie dobrostanu zwierząt oraz znaczenie spójności działań instytucji publicznych z tym trendem, w tym w kontekście prowadzonych prac legislacyjnych dotyczących ochrony zwierząt. Zdaniem Zielonych kampanie realizowane przez podmioty publiczne powinny wzmacniać pozytywny i inkluzywny przekaz edukacyjny.

W związku z przedstawionymi uwagami partia zwróciła się z wnioskiem o rozważenie modyfikacji lub wycofania elementów kampanii, które mogą być odbierane jako stygmatyzujące, a także o włączenie do konsultacji przy tworzeniu przyszłych materiałów przedstawicieli organizacji społecznych oraz ekspertów zajmujących się etyką komunikacji publicznej.

Stanowisko podpisane zostało przez współprzewodniczące Zarządu Regionu Mazowieckiego partii Zieloni, które zadeklarowały gotowość do dalszego dialogu i współpracy przy tworzeniu kampanii edukacyjnych odpowiadających na potrzeby mieszkańców Warszawy.

Działy

Prześlij komentarz

0Komentarze

Prześlij komentarz (0)
Demos Buy Now